sto

Ont i Ryggen?

- Har du problem med ryggen utan att få någon riktig diagnos?

Då är du inte ensam. Enligt Folkhälsomyndigheten har 50 procent av alla svenskar ryggproblem och man räknar med att 80 procent av befolkningen någon gång under livet plågas av smärtor i ländryggen.

Det är ett av våra vanligaste folkhälsoproblem och många har så kallade ospecifika besvär utan någon riktig diagnos.

Jag var själv i den situationen för några år sedan, jag led av ont i ryggen med återkommande ryggskott men ingen hittade något fel på ryggen.

Eftersom inget var fel fick jag heller inte någon hjälp, mer än symtomlindrande åtgärder såsom massage, sjukgymnastik och naprapati (samt i värsta fall smärtlindrande medicin).

- Det räcker väl med allsidig träning för att slippa ha ont?

Jag kombinerade vardagsmotion med lite tuffare träningspass där jag varvade styrka, kondition och rörlighet. Det borde väl räcka för att må bra?

Men ju mer jag tränade desto värre kändes ryggen. Jag blev tvungen att dra ner rejält på träningen, vilket var tufft för mig som alltid varit van att träna mycket.

Dessutom arbetade jag som gruppträningsinstruktör, det fungerade naturligtvis inte heller i detta läget. Jag fick ta en paus på obestämd tid från de uppdragen, vilket gjorde mig ledsen.

- Kan dålig hållning ge ont i ryggen?

Jag började fundera på om mina besvär kunde vara hållningsrelaterade. Flera experter jag pratade med trodde samma sak, men tyvärr var det ingen som hade någon djupare kunskap om detta. De råd jag fick var väldigt generella och gick ut på att stretcha bröstmuskulaturen, stärka rygg, mage och säte.

- Kan Postural träning hjälpa mot ryggbesvären?

Så fick jag tips av en kollega till min man att prova postural träning (som då var ganska nytt i Sverige). Det skulle vara en metod för att återfå en naturlig och avlastad hållning. Jag hade inget att förlora så jag provade.

En grundlig analys av min hållning visade på ett antal obalanser i kroppen. Jag fick ett skräddarsytt träningsprogram med övningar från topp till tå. Till skillnad på de rehabprogram jag tidigare fått av sjukgymnaster låg inte fokus på ryggen (dvs. symptomen) utan hela min kropp togs i beaktande.

Träningen var tidskrävande, men jag kände omgående en positiv förändring i min kropp vilket gav mig motivation att fortsätta.

Jag blev till och med så intresserad att jag valde att utbilda mig till postural tränare.

Utbildningen gav mig ovärderliga insikter om hur kroppen fungerar och vad som krävs för att återfå, eller bibehålla, en naturlig och avlastad hållning.

- Det borde räcka med att röra på sig regelbundet, men..

Tyvärr har vi i vårt moderna samhälle fått det för bekvämt, vi använder generellt sett inte våra kroppar som de behöver och är designade för.

Det leder ofta till att de muskler som är ansvariga för hållningen blir försvagade. Därutöver kan monotona och ensidiga rörelser, skador eller liknande skapa obalanser i hållningen som gör att kroppen dras in i en felaktig position.

Kort sagt så behöver kroppen stärkas inifrån och ut och obalanserad hållning elimineras innan annan träning läggs till.

Så ja, en dålig hållning kan visa sig som ont i ryggen, knän, höfter eller andra delar av kroppen. Du som har besvär trots utebliven diagnos bör se över hållningen. Ännu bättre vore så klart att göra det i förebyggande syfte, så att du slipper riskera framtida besvär.

- Vill du veta mer om naturlig hållning för en funktionell och smärtfri kropp?

Tisdag 21 januari kl. 18.15 håller jag en föreläsning på FreeFoot i Göteborg. Läs mer och anmäl dig här.

- Om Karin Gustavsson

Karin, som jobbar som Postural Tränare och Rörelsecoach i sitt eget företag SPIREDO, menar att kroppen måste ses som en helhet där allt ska samspela för att den ska må, och fungera, så bra som möjligt. Oavsett symptom tar hon hänsyn till hela kroppen och söker efter grundorsaken till eventuella besvär. Först då kan en varaktig förbättring uppnås.

“Min vision är att alla ska kunna göra det de vill utan att kroppen hindrar. En smärtfri, frisk och väl fungerande kropp är en förutsättning för ett liv i rörelse och då krävs att kroppens leder är i rätt position och alla muskler gör det de är designade för.” Genom träning, föreläsningar och workshops hjälper hon både företag och privatpersoner.