sto

Ska du köpa dina första barfotaskor?

- Innehåll


Barfotaskon är fortfarande bara en sko, men dess karaktärsdrag gör att man vill skilja den från vanliga konventionella skor- när det egentligen inte borde vara så.

Det bästa är att vara barfota, som vi är skapta. Men ett liv i vårt samhälle komplicerar den frågan. För att passa in så får vi göra det bästa av situationen- vilket är att ha funktionella skor som är bra för dina fötter.


 - Skorna känns så stora, skall det vara så?

När du får den här upplevelsen, då vet jag att du är på rätt väg, för jag vill att det ska kännas så. Det betyder för mig att du lyssnar med din fot.

Din kropp märker nu skillnaden mellan din ordinarie sko och barfotaskon som är betydligt bredare i tåboxen, som till exempel märket Joe-Nimble.

Är det första gången du har på dig ett par barfotaskor så kan det kännas onormalt och en aning tveksamt till en början. Men jag lovar att det är naturligt, och det är mer en vanesak än att det är extremt breda skor.

Nu har du på dig en sko som är funktionell, så nära vi kan komma att vara barfota. Men din hjärna "vet" att du har en sko på dig, och det känns inte alls som det brukar.

Har vi lyckats att hitta rätt storlek till dig, då är det ingen del av tåboxen på skon som klämmer ihop dina tår.

Vi utgår från att du ska ha ca en tumnagel fritt, 1-1.5cm, fram till kanten av skon. Så tårna får "viftmån".. Du vänjer dig relativt snabbt vid tåfriheten som dessa funktionella skor ger, mellan 1-2 veckor brukar det vanligtvis ta.

 - Varför ska den vara så bred?

Barfotaskorna är egentligen inte breda, utan de är formade så att fotens funktion skall kunna vara så optimal som möjligt.

Formen på din fot är skapt så att stortån skall ligga i rak linje med sitt mellanfotsben. Så fort de ligger i linje så stabiliserar de din fot, så du kan balansera när du går eller springer.

Om dina tår är hopklämda, så trycks din stortå in mot de andra tårna och tappar sin linje, samt sin funktion. Vilket resulterar i att du också trampar inåt och skapar ett fall i din hålfot. Även kallat överpronation.

När du ökar utrymmet för dina tår i dina nya barfotaskor, så kommer din fot intuitivt att aktiveras mera och med tiden återfå din fots naturliga form.


 - Varför finns ingen dämpning i skon?

Det är för att du generellt inte behöver det- du behöver en aktiv stortå.

Stortån, med en tydlig kontakt med marken, styr hela strukturen i din fot och det är dess funktion vi ger allt vårt fokus.

Din fot skall vara mjuk, dess olika delar skall kunna vrida och vända sig i relation till varandra och på så sätt dämpa den kraft du sätter ned på foten.

Foten är en stor del av kroppens inbyggda stötdämpare, och det första som är i kontakt med marken när vi är i rörelse. 

Vad en tjockare sula gör, är inte att dämpa gravitationen, den tar bara väck känslan av den.


- Hur tunn ska sulan vara?

Tunnheten på sulan är en vanlig missuppfattning utav Barfotaskorbranschen att den har betydelse. Direkt avgörande är som ovan beskrivet formen på skor, så stortån kan få sin plats.

Att använda en funktionell sko gör att du kommer att aktivera inte bara fotens senor och muskler, utan även nervtrådarna undertill.

Dessa är till för att ge din kropp information om marken. Så kroppen kan anpassa sig till den. Genom sulan skall du kunna få information om marken.

Den största skillnaden (kompromissen) gör du så fort du ej längre är barfota. Allt annat är inom vår del av skobranschen försumbart.

Om du bara skall röra dig bara på asfalt (rakt och platt), så kan även en helt tjockare sula vara helt fullt funktionell.

Det kan också vara så att du genom livet har lyckats utmana dina fotsulor (fettkuddar undertill) så pass mycket att de har blivit mindre eller skadade. Då bör du alltid ha en tjockare sula. Men du skall aldrig ha det i en sko som inte ser till formen på din fot


- Ska det vara innersula eller inte?

Generellt är innersulan till för skons kvalitet. Den är där för att skydda botten av skon, samt ta upp del av den fukt som dina fötter avger.

Innersulan påverkar både rymden inne i skon, samt upplvelsen av rörelsen.

Vissa modeller (alla från våren 2020) från Joe-Nimble har en tåligare botten, och du kan med god säkerhet ta bort innersulan. Då kommer du självklart känna av din markkontakt mera och skon blir mjukare och följsammare.

På vintern rekommenderar vi en ullsula, för då skapas det naturligt en luftspalt under foten och håller då värmen bättre.

Du kan också byta ut innersulan till en i läder. Den i läder är då mera tydlig och distinkt. Din fot får en bra kontakt och stabilitet.

Om du har specifika fotproblem såsom Mortons neuroma (nervinklämning i foten), så använder du med fördel en hård innersula. Vi har av Joe-Nimbles en hård, s.k Performance innersula, gjord av ett hårdare material men som inte är negativ för rörelsen.


 - Vilken Barfotasko är bäst att börja med:

Om du skall börja med bara ett par skor, då är första svaret den modell du tycker bäst om. Den sitter bra och klär Dig, för när du har ett par skor som du tycker om, då kommer du att använda dem och det är där magin kommer in.

Det andra svaret är den typ av sko du använder mest om dagarna. Har du ett arbete som kräver en mer formell sko, som du då har på dig 40h+ i veckan. Då kan det vara en bra att välja en barfotasko som fyller den rollen till att börja med.

Desto mer tid du spenderar i en bred och fotriktig sko, ju gladare blir dina fötter.

Genom ett vardagligt användande så skapar du dig en ny vana. Genom denna vana utvecklar du ett mera hälsosamt rörelsemönster.

Och när du väl har börjat, så kommer du att ha svårt att sluta. När dina fötter är vana vid tåfriheten så kommer de inte vilja klämmas ihop igen.

 - Är det skillnad på dam och herr när det kommer till barfotaskor?

Den förutfattade meningen är att skorna för dam ska ha en smalare form. Men när det kommer till vad våra fötter behöver, för just din storlek, så är det ingen skillnad.

Har du storlek 40 i skor, så har du storlek 40 i skor, vare sig du är dam eller herr.

Det bästa är att få ut ett ordentligt mått på din fot och våga stå emot normen av att en sko ska vara smal, och istället lyssna på vad dina fötter faktiskt behöver. Vi har skrivit ihop en guide för hur du kan skapa en mall utifrån din fot, med hjälp av papper och penna.

Utifrån den mallen kan du komma närmare din rätta skostorlek.


 - Vilken barfotasko är då den bästa för dig?

För att hitta det, då behöver du prova skor. Din fots struktur är din egen: har du till exempel en kraftig eller tunn fot?

Om vi svarar på frågan ur mitt eget perspektiv, då är Min bästa sko Motiontoe, alla gånger. Då jag har en ordentligt kraftig fot, så passar denna modellen mig perfekt, både i tyg och i ull.

Kolla på hur skon sitter ihop: En ProToes (likt min MotionToe) har en hel yta, det skapar en ökad bredd. Samma sak gäller om du kollar på AdvanceToes, ElegantToe och BriskToes.

Om vi istället jämför med vandringskängorna WanderToes, som har en annorlunda tunga och förstärkning framtill, då blir upplevelsen oftast en något slankare sko. Dock är den gjord i så skönt skinn, att den ger med sig efter kort tids användning.

En NimbleToes har också flera olika delar och sömmar på sin ovandel. Då blir denna upplevelse också då något smäckrare- Och eftersom jag har koll på min fots struktur så går jag personligen upp en halv storlek i relation till de förstnämnda skorna, MotionToes.


 - Rekommenderad Läsning

Vad är en Barfotasko- vi förklarar de vanligaste koncepten kring barfotaskor och hur de skiljer sig från vanliga skor.

Vi reder ut myterna kring barfotaskor, skor och fötter