sto

Fotproblem: Hälsporre

En vanligt förekommande scenario i våra butiker är: "jag har hälsporre...", "hur funkar detta då?", "jag måste ha en stötdämpande sko!".

Här visar många människor försiktighet, på snudd till "rädsla", för att gå med en för tunn sko.

Detta är självklart fullt förståeligt, då de har ont under foten och genom en tjockare sula så känner ju personen marken mindre. Toppen! Eller?

Den tjockare sulan är en av de stora bidragande orsakerna till att de får ont från första början. Läs vidare så tar vi reda på varför. 

I detta inlägg tar Magnus oss igenom: 

  • Vad en hälsporre är och inte är. (Allt som gör ont i hälen är inte hälsporre.) 
  • De faktiska orsakerna till smärtan under hälen.
  • Lösning och en praktisk övning för att bli av med Hälsporre.  


- Vad är då en Hälsporre?

Just en äkta hälsporre gör verkligen ont, alltså, på riktigt! 

Alltför ofta har du även så svårt att kunna sätta ned hälen överhuvudtaget. Detta är verkligen en konsekvens av en långvarig och kronisk inflammation. 

Så mycket att din sena har omvandlats till ben (därigenom ordet Häl-sporre). 

Detta sker vid övergången mellan senan (plantar fasciian) under foten och skelettet (hälbenet). Detta är kroppens naturliga respons till hur du i din vardag felaktigt belastar dina fötter när du går.

I de allra flesta fall är det inte en äkta hälsporre. Utan Hälsporre har blivit ett samlingsnamn för smärta som uppstår strax framför hälen, eller även runt hälkudden. 

Det heter ju "kärt barn har många namn", vilket definitivt gäller här. 

Har du ont under foten precis där hälen "slutar" så har du istället Plantar fasciit. Vilket är en inflammation i spetsen på hälbenet där plantarfascian fäster.


- Vad är orsaken till hälsporre?

Oavsett vad smärtan kallas, så beror den på en överbelastning. 

Vi människor i dagens västvärld är ju helt inne på att gå 10000steg varje dag, vilket blir väldigt många steg som du gör med en felbelastning.

I det lilla perspektivet är felet att du sätter ned hälbenet allt för hårt, med hälryggen i först, samt för långt framför dig. I folkmun kallas det "sätta klacken i backen" eller "älga på", även “PowerWalk”. 

Läs en Kund-berättelse om hur den annars trendiga Powerwalken mötte sin död i Sara's inlägg: “Powerwalkens död”

Du kan nu i texten ta en paus och känna på ditt hälben, känner du att det kan röra på sig? Det är denna rörelse som sker när du sätter ned med felaktig belastning på foten.

På detta sätt går så att du överbelastar senstrukturen under foten. 

Med en traditionell sko, alltså en med tjock sula, så tar du ett allt för långt steg och därigenom ett för hårt steg när du går. Samtidigt som skon ej tillåter stortån att kontakt med marken, gör att du belastar foten ännu mera.

Ju stelare och styvare sula, och ju planare mark du rör dig på desto mer överbelastar du Plantarfascian (senan under foten). Denna sena aktiveras kontinuerligt vid gång, löpning, hopp etc. 

Vid då felaktig och ensidig rörelse/belastning kan smärta snabbt bli ett faktum.


Hur blir du av med smärtan under hälen?

  • Ta en stund varje dag, där du medvetet går barfota på ett varierat underlag.  Det du vill åstadkomma är ett blodflöde genom foten, och för det så behöver den aktiveras. Med en ökad blodgenomströmning så kommer kroppen att läka ut inflammationen i foten. 

Samt att lära dig att gå fysiskt barfota, så kommer du öka din kunskap om hur du sätter ned hälen och hur du för din kropp framåt. 

Du kommer att få bättre kontakt mellan din fot och mark. Vilket minskar orsaken till felbelastningen.

  • Gör olika "en bens" övningar. Dvs välj att bara stå på ett ben. 
  1. Stå upp med båda fötterna stabilt i marken. 
  2. Lägg över hela din kropps tyngdpunkt på det ena benet. 
  3. Låt det andra glida ut till sidan. 
  4. Böj benet du står på något, så din tyngdpunkt verkligen kommer "ned i benet". och Stå kvar i 40-60sek. 
  5. När du lättar på vikten, kommer du att omgående uppleva en ökad kontakt och blodflöde i foten.

Du behöver inte göra det till en balans övning och lyfta andra foten. Utan med fördel inte.

Att bli smärtfri från Hälsporre även över lång tid, så handlar det om helt nya skodon. Din fot behöver i varje steg få kunna skapa kontakt med marken, så du optimerar din basstruktur för balans.

Det är lätt att tänka att problemet enbart är den specifika punkten som gör ont. Men för att verkligen arbeta med dig själv över tid, för att bli smärtfri, inkluderar det också arbete med både höft och rygg.


Sammanfattning: 

Med ett för långt steg blir vår isättning felaktig. Det leder till en inflammation och stelhet i Plantar Fascia som, efter en lång tid, skapar smärtan i foten. Det svåraste hindret du egentligen behöver ta dig över är tanken, och normen, av att tjockare och mjukare skor är det bästa och enda sättet för att dämpa din smärta i hälen. 

Men det är enbart via att medvetet och att aktivt använda foten som är lösningen på hälsporren. Inte en tjockare sko, med fler steg om dagen, som belastar på ett felaktigt sätt.

Det kan låta konstigt, men det är dags att börja att lära sig gå igen.