Barfotaskor

Vad är en Barfotasko?

Hur skulle du beskriva en barfotasko? Vi har listan på 7 saker som skiljer än baroftasko från vanliga skor.

En barfotssko är en typ av skor som är utformade för att efterlikna den nakna mänskliga foten. De första barfotsskorna skapades i början av 2000-talet, och de har sedan dess blivit populära bland dem som vill uppleva en mer naturlig form av gång eller löpning.

Barfotsskor har vanligtvis en mycket tunn sula som gör att foten kan röra sig fritt och böja sig naturligt. Detta kan bidra till att förbättra balansen och proprioceptionen, och det kan också minska risken för skador som skenbensinflammation och plantar fasciit. Dessutom tycker många människor att barfotaskor är bekvämare än traditionella skor och de kan bidra till att förbättra din hållning.

Vi har sammanställt en lista på 7 saker som hjälper dig att reda ut begreppen om barfotaskor och jämför dem mot vanliga skor, så att du får starkare liknelser att utgå ifrån.

7 saker som skiljer en barfotasko från dina vanliga skor

1: Har din sko Zero Drop/noll drop ?

barfotasko med zero drop vs vanliga sko med drop

Hur mycket lutar din sko från häl till framfot?

Med 0-drop innebär det att det inte finns någon lutning alls. En barfotasko ska vara helt plan från häl till tå.

Har du en lutning på dina skor, så påverkar det även resten av hållningen i kroppen. Din kropp jobbar ständigt med att kompensera för denna lutning när du använder skorna.

Trenden att ha en klack syns i nästan alla moderna skor. Antingen i form av en tydlig klack eller i joggingsskons tjocka sula.

Testa din sko: Stoppa in en kil, exempelvis en bok på ca100-150 sidor, under hälen. Känn hur din kropps tyngdpunkt förskjuts framåt. För att du inte ska falla på näsan så kompenserar du med att luta bakåt.

2: Hur Flexibel är din sko?

flexibla barfotaskor vs styv vanlig sko

Visste du att din fot har 33 leder? Dessa tillsammans gör din fot extremt rörlig och komplex. Foten är basen till alla dina rörelser, den anpassar sig till markens olika variationer i lutning.

När du rör dig i en varierad terräng behöver din sko kunna anpassa sig utefter fotens behov av anpassning mot terrängen. Skon behöver följa fotens rörelser.

Barfotaskons tunna sula gör att den har väldigt lite som hämmar fotens flexibilitet. Mottot är ju också att följa, men skydda foten.

Den vanliga skon har ett kraftigare skydd för foten. Inte bara via den oftast tjockare sulan, men även i sin konstruktion med att den ska vara rigid och hård för att stödja foten.

Men det är din fot som skall styra genom sin kontakt med marken. Därför behöver skon vara flexibel.

Testa din sko: Du ska kunna rulla ihop skon eller vrida den som en disktrasa. Klarar inte din sko det testet, då hämmar din sko din fots rörelse och uppfyller inte sin fulla potential.  

3: Vad är en Toe-spring?

jämförelse barfotasko utan toe spring en vanlig sko med toe spring

Toe spring är ett begrepp som uppstått genom skons konstruktion, via ovandelens kontakt med sulan framtill, så går alla skor uppåt vid tårna. Från den främre av fotvalvets pelare (stortåleden) till skons främre del, så lämnar sulan marken.

I den traditionella löparskon har toe-spring blivit till en funktion för dig att “rulla fram på foten” i ditt löpsteg. Toe-spring är en modern lösning för löparskon för att du ens ska kunna röra dig framåt på ett mjukt sätt, men som förstör en viktig funktion i din fot.

Din fots funktion bygger på att den främre delen av foten har kontakt med marken. Först då kan den agera stötdämpare, ge dig stabilitet och vara en kraft i din rörelse framåt. När du väl avslutar ditt steg så hjälper fascian under foten till att ge tryck framåt i ditt steg via att dra sig tillbaka och är sen redo för nästa steg.

Med en hög hjöd på dina tår via tåsprängning så kan de inte dra sig tillbaka. Din fascia förblir uppspänd och du får inte skjutsen av trycket i ditt steg. Detta är en av grundorsakerna till Plantar fasciit.

Är det inte skillnad på toe-spring och toe-spring ? Skillnaden är den Praktiska och visuella Toe-Spring. Den senare av de två är på grund av hur skons ovandel fäster ihop med sulan. Den har ingen praktisk funktion och påverkar heller inte din fots rörelser.

Testa din sko: Ställ din sko på ett golv/bord och titta på på den främre delen av skon. Då ser du att skons främre del lämnar ytan. Trycker du lätt på ovandelen, längst fram på skon, så kommer skon att gunga framåt.

4: Din klack är historisk, men ingen bra idé

barfotasko utan klack vanlig sko med klack

Så fort du har en klack under din häl, så sätter du kroppen i lutning.

Din kropp jobbar ständigt med att skapa ett motlut för detta. En vanlig effekt är att du lägger din kroppsvikt på hälen.

Genom denna kil under hälen skiftas även din tyngdpunkt på dina fötter. Genom att du nu kommer lägga mer av tyngden på främre delen av foten.

Visste du att klacken egentligen bara är ett mode? Förr i tiden, när du tog dig fram via häst, hjälpte klacken till att hålla kvar din fot i stigbygeln. Utan klacken kunden din fot glida av.

Detta anammades av de finare folken som till slut gick med klack även när de inte skulle rida. Vips sa det, så hade klack-modet dragit igång. Idag känner inte många till historien bakom deras skors utformning, men ändå så ska deras skor ha klack - tokigt, eller hur?

5: Är din sko bred nog för din fot?

barfotasko med bred front vanlig sko med smal front

Går du i vanliga skor som följer dagens normer och inte i ett par barfotaskor. Då kan jag med 99% säkerhet säga att du går i ett par skor som inte är breda nog för din fot.

De vanliga skorna har en symmetrisk form där dess längsta punkt är i mitten. Detta är fördelaktigt i en tillverkningsprocess. Det är enklare och på så sätt billigare att tillverka en sådan sko, men den skoformen har istället katastrofala följder för din fot.

Skons tåbox är den mest kritiska delen av skons utforming.

Ser du en barfotasko för första gången, så är ofta det första intrycket att det är en bred sko. Vare sig det är för dam eller herr. Denna form kallar vi asymmetrisk och den ger stortån (och alla de andra tårna) bästa möjliga plats att kunna användas optimalt.

joe nimble sko bredd vs vanlig sko

Platsen för stortån är direkt avgörande. Försätter du dina tår i en sko som inte tillåter dem total frihet, då har du försatt du din fot ur funktion och det kommer att negativt påverka hur du rör dig.

Denna tydliga form av skor är anledningen till varför västvärlden har så utspridda fotproblem som hallux valgus.

Testa din Sko: Ta ut innersulan ur din sko och lägg den på marken. Placera din fot ovanpå. Sticker dina tår ut på sidorna av innersulan? Då hämmar din sko din fots funktion = du behöver ett par bredare skor!

6: Hur Tunn ska skons sula vara?

Skons sula ska inte vara tjockare än att den kan ge dämpning anpassat till ändamålet; gång, löpning, längre tid uppe på fötterna. Men inte så tjock att den hämmar din fots funktion.

barfotasko med tunn sula vanlig sko med tjock sula

Utöver den breda formen, så är den vanligaste beskrivningen på en barfotasko, och är närmast kopplat till “känslan av att gå barfota", den tunna sulan.

Detta har varit en kontroversiell punkt då med tiden har skons sula bara blivit tjockare och tjockare. Det har varit en tro om att din fot, din kropp, behöver en konstant dämpning, men det finns en gräns på hur mycket dämpning den behöver.

vid vilken aktivitet du behöver en tjockare sula

Din fot förser dig med information om hur du rör dig i relation till marken.

Detta gör din fot genom att aktivera dina 1000-tals olika nervtrådar i din fotsula. Nervtrådar som är där för att ge kroppens balanssystem information om hur du skall röra dig för att inte ramla.

Vi brukar kalla det att foten har ett “sinne”.

Dock är tunnheten inte av någon direkt betydelse för en funktionell rörelse. Den största skillnaden i känsla gör du redan när du tar på dig en sko, hur tunn den än må vara.

7: Spelar vikten någon roll med barfotaskor?

barfotasko väger lite vanlig sko väger mycket

Skons vikt påverkar ditt bens förmåga att faktiskt lyfta upp skon.

Alla barfota skor är per definition lätta. Deras andra namn är ju minimalistiska skor och det hörs ju nästan på det namnet varför de kanske inte väger så mycket. De har skalat av så mycket från den moderna skon att det som annars väger har tagits bort.

Detta är till fördel för din rörelse. Vi kan dra en liknelse till där vikten spelar större roll, när du ska vandra.

När du ska vandra, då viktas varje gram in. Men det är skillnad om du bär något på ryggen jämfört med på dina fötter. Man kom fram till att 1 gram på foten, krävde 5 gånger så mycket energi att förflytta, som om du hade burit det på ryggen istället.

Alltså, för varje steg du tar med dina tyngre skor, kräver det per gram 5 gånger så mycket energi. Detta i sig gör dig mer trött. När du väl blir trött, då faller den finslipade tekniken.

Dina barfotaskor skall kännas “som en strumpa”, skon skall bara hänga med benets och fotens egna rörelser, på ett så lätt och smidigt sätt som den bara kan.

Nu har du förhoppningsvis fått en tydligare bild över skons påverkan på dina dagliga hälsa och vad du kan kolla efter när du köper skor nästa gång. Den här medvetenheten kan leda dig till att göra ett mer eftertänksamt val när du ska köpa dina första barfotaskor eller skor överlag.

Lista på alla saker du ska tänka på när du ska köpa ett par barfotaskor

  1. Noll drop, låt hela din fot vara i marken, samtidigt.
  2. Om din sko går att vrida ur som en disktrasa och rulla ihop som en kanelbulle. Då kommer din sko att jobba med din fot, istället för att begränsa den.
  3. Låt din plantar fascia ge tryck i ditt steg med rätt vila, utan en toe-spring.
  4. Skippa klacken på dina skor. Låt inte din kropp behöva kompensera för att du lutar som tornet i Pisa.
  5. Barfotaskor eller vanliga skor, din sko ska vara så bred att din fot får plats och har plats att kunna röra sig i din sko. Annars dröjer det inte länge innan din fot ser ut som din sko.
  6. Tänk på vad skon ska användas till. Ska du ut med tung packning för att vandra, eller kanske du ska springa, då behöver du mer dämpning. En snabb promenad till affären har inte lika högt behov av dämpning.
  7. Skon ska vara lätt för att inte trötta ut dina steg. Det kräver 5 gånger så mycket energi att bära 1 gram på foten, än 1 gram på ryggen.

Det är helt upp till dig vilka skor du väljer att stoppa ner dina fötter i. Dina skor spelar roll, men vad du gör i skorna och hur stark din fots funktion är utanför skorna, påverkar din dagliga hälsa och välmående. Få koll på dina fötter via en analys av en coach, då vet du exakt hur bra dina fötter mår och en plan på hur du kan göra dem starkare och smidigare.

Senaste Artiklarna

Vad kan du själv göra för att bli av med Plantar fasciit?

Med plantar fasciit är det bara att gilla läget och börja jobba. Gör övningar och hitta sätt för att lindra dina besvär.

April 12, 2022