sto

Vad är en Barfotasko?

- Introduktion

Att förklara vad en barfotasko är, det är ingen lätt bedrift. Det är ju en sko, men ändå så annorlunda i sitt utformande att den går emot vissa drag som gör att det blir just, en sko.

Vi har sammanställt en lista på 7 saker som hjälper dig att reda ut begreppen om barfotaskor och jämför dem mot vanliga skor, så att du får starkare liknelser att utgå ifrån.

Hur förklarar man en barfotasko då?

Det får du reda på lite längre ner i artikeln, häng med, så tar vi reda på vad barfotaskor innebär.

- Innehåll:


 - När uppstod Barfotasko-trenden?

Ordet barfotaskor uppstod under barfota-revolutionen runt 2009- detta var starkt knutet till att boken “Born to Run” blev populär och spreds som en löpeld runt jorden.

Och likt en pjäs, med boken som manus, så blir den traditionella löparskon boven i dramat, och får ensamt bära skulden för alla löprelaterade skador.

Svaret på detta är ju enkelt; vi gör oss av med boven och lever lyckliga i alla våra dagar.

Slänger du bara av dig skorna och börjar springa barfota istället, så får du aldrig några skador igen. Men, det var inte riktigt så enkelt..

Vilket Freefoot’s egna Robin fick befara när han valde att lämna sina skor på hyllan.

Huvudrubriker börjar dyka upp med “faran med barfotaskorna” - “barfota, så skadar du dig” -

Men det fanns ingen tanke på att tekniken spelade roll för skadorna, när det så tydligt är skornas fel, och med det så dök företagsvärlden in för att hjälpa alla i nöd.

 - Nya skomärken dök upp för att möta efterfrågan

Ur trenden så växte det fram ett behov av en “ny” typ av sko, något som skyddar fötterna men som gav känslan av att vara barfota. Och Vibram FiveFingers är nog det mest kända märket från den tiden.

Med sina separerade tår så ser de ut som en fot och blev med det ikoniska. Det fanns inget lagom med dessa skorna, antingen så hatade eller älskade man deras utseende.

Idéen till skorna dök upp så tidigt som 1999- 10år innan hela trenden var i full rörelse.

Tanken var nämligen aldrig att de skulle användas av gemene man; de skulle användas av de som hade båtar. För bättre grepp på vått underlag samtidigt som de bevarar barfotakänslan.

“Barfota Ted”, mannen bakom Luna Sandals, kom med idén att använda FiveFingers för löpning- ur den idén växte begreppet barfotaskor fram. En helt ny typ av sko! Men var det verkligen en “ny” sko?

I relation till alla andra skor så skulle det vara som att du var barfota. Men i själva verket, så är du inte det..

Vare sig du har de tunnaste skorna på marknaden eller konventionella skor, så har du skor på fötterna.

 - Vad ska en Sko göra?

Generellt så skall en sko tillåta foten att få vara så aktiv och rörlig som möjligt, samtidigt som den skyddar dig från din mest närliggande miljö- marken. En bonus är om de håller oss på god fot med samhället vi lever i, för vår egna överlevnad.

En sko kan aldrig ta bort olika smärtor i kroppen. Dock så är skon en förutsättning för att bli smärtfri

Lite längre ner går vi igenom karaktärsdrag som finns för att förklara det som kallas Barfotaskor. Vissa av de är mer betydelsefulla och avgörande än andra. Men det finns en övertro på ordet “barfota”.

Alla skor där ute som kallas Barfotaskor, är skor. Och att överhuvudtaget ha skor på sig gör den största skillnaden din fots funktion och ditt rörelsemönster. Oavsett vilken “barfotasko” du använder.

 - Hur skiljer barfotaskor sig från vanliga skor ?

 - 0-drop eller Zero Drop:

Hur mycket lutar din sko från häl till framfot?

Med 0-drop innebär det att det inte finns någon lutning alls, skon är plan.

Har du en lutning på dina skor, så påverkar det även resten av hållningen i kroppen. Din kropp jobbar ständigt med att kompensera för denna lutning när du använder skorna.

Denna lutning finns i alla traditionella skor. Antingen i form av en tydlig klack eller i joggingsskons tjocka sula. Dock ej i en klassisk sneaker, såsom Converse. Men dessa är katastrofala skor dock pga andra av dessa kriterier.

Testa Själv: Stoppa in en kil, i form av en bok på ca100-150 sidor, under hälen. Känn efter hur kroppens tyngdpunkt förskjuts framåt. För att inte falla på näsan så kompenserar du med att luta bakåt.

 - Flexibel:

flexibla barfotaskor styva vanlga skor

Visste du att din fot har 33 leder? Dessa tillsammans gör den extremt rörlig.

Foten är basen till alla dina rörelser, den anpassar sig till markens olika variationer i lutning.

När du rör dig i en varierad terräng (som naturen är) behöver skon vara flexibel och följa fotens rörelser.

De traditionella skorna styr genom sin hårdhet, uppbyggnad och konstruktion.

Men det är din fot som skall styra genom sin kontakt med marken. Därför behöver skon vara flexibel.

Testa Själv: Du ska kunna rulla ihop skon eller vrida den som en disktrasa. Klarar inte din sko det testet, då når inte din fot sin fulla funktion.

 - Ingen Toe-spring:

jämförelse barfotasko utan toe spring en vanlig sko med toe spring

Toe spring är ett begrepp som uppstått genom skons konstruktion, via ovandelens kontakt med sulan framtill, så går alla skor uppåt vid tårna. Från den främre av fotvalvets pelare (stortåleden) till skons främre del, så lämnar sulan marken.

I den traditionella löparskon, så har detta blivit en funktion för dig att ens kunna använda skon, benämnt att “rulla fram på foten”.

Din fots funktion bygger på att den främre delen av foten har kontakt med marken. Först då kan den agera stötdämpare, ge dig stabilitet och vara en kraft i din rörelse framåt.

I den traditionella löparskon är detta omöjligt. Därför så byggs dessa löparskor med toe-spring för annars kan du inte röra dig framåt på ett mjukt sätt.

Dock att skilja på den praktiska och visuella Toe-Spring. Den senare dyker upp på grund av konstruktionen mellan läst och sula. Den fyller ingen praktisk funktion, och påverkar heller inte din fots rörelser.

Testa Själv: Ställ din sko på ett golv/bord och titta på på den främre delen av skon. Då ser du att skons främre del lämnar ytan. Trycker du lätt på ovandelen, längst fram på skon, så kommer skon att gunga framåt.

 - Ingen klack:

barfotasko utan klack vanlig sko med klack

Så fort du har en klack under din häl, så sätter du kroppen i lutning.

Din kropp jobbar ständigt med att skapa ett motlut för detta. En vanlig effekt är att du lägger din kroppsvikt på hälen.

Genom denna kil under hälen skiftas även din tyngdpunkt på dina fötter. Genom att du nu kommer lägga mer av tyngden på främre delen av foten.

Se 0-drop beskrivning ovan.

 - Bred tåbox:

barfotasko med bred front vanlig sko med smal front

Om du står barfota och tittar ned på dina fötter, så ser du att din stortå är din största tå, vilket kanske inte var helt okänt. Men stortån skall även vara din fots längsta punkt.

Dina skor bör ha samma form.

Det är detta som kallas att ha en asymmetrisk tåbox, den ger stortån bästa möjliga plats för att kunna användas.

I jämförelse med andra skor, symmetriskt formade med sin längsta punkt i mitten, ser en barfotasko bred ut.

Platsen för stortån är direkt avgörande. Försätter du din stortå i en sko som inte tillåter den total frihet, då är inte din fot fullt fungerande och ditt rörelsemönster kommer att påverkas.

 - Tunn sula:

barfotasko med tunn sula vanlig sko med tjock sula

Är det som är den vanligaste beskrivningen på en barfotasko, och är närmast kopplat till “känslan av att gå barfota"

Din fot förser dig med information om hur du rör dig i relation till marken.

Det gör foten genom att aktivera dina 1000-tals olika nervtrådar. Nervtrådar som är där för att ge kroppens balanssystem information om hur du skall röra dig för att inte ramla.

Vi brukar kalla det att foten har ett “sinne”.

Dock är tunnheten inte av någon direkt betydelse för en funktionell rörelse. Den största skillnaden i känsla gör du redan när du tar på dig en sko, hur tunn den än må vara.

 - Låg vikt:

barfotasko väger lite vanlig sko väger mycket

Skons vikt påverkar ditt bens förmåga att faktiskt lyfta upp skon.

Alla dessa barfota skor är per definition lätta, då de inte vill addera något via skon för fotens funktion, de vill istället subtrahera så mycket som möjligt utan att tumma på skons uppgift.

Sulan ska förse dig information och skydda dig från vassheten på marken. Och det sista är högst personligt om “vad som är vasst”

Det skall kännas “som en strumpa”, för skon skall bara hänga med benets och fotens egna rörelser.

 - Sammanfattning:

Nu ska du ha fått en idé över skons påverkan på dina dagliga rörelser och vad du kan kolla efter när du köper skor nästa gång. Den här medvetenheten kan leda dig till att göra ett mer eftertänksamt val av skor.

Har skorna en tydlig klack, då kommer lutningen att inverka på hur du rör dig. Om du då känner att det är något du kan leva med, då har du gjort valet, du vet åtminstone att det finns alternativ och det är det viktigaste. För det är i slutändan helt upp till dig.

Det viktigaste är dock helt klart inte skorna, det är vad du gör i skorna och tillåter din fot Att kunna göra.


 - Relaterande blogginlägg:

Guiden att välja skor- där du får tips på att göra en mall för att hitta dina fötters sanna storlek.
Ska du köpa dina första barfotaskor- om du står vid tröskeln inför ett köp och behöver lite extra hjälp, så har vi sammanställt några vanliga frågeställningar här.

Vi reder ut begreppen kring några vanliga myter kring barfotaskor, skor och fötter.